Sistemes telemàtics de l'empresa i treball a distància
Capítol XII
Sistemes telemàtics de l'empresa
Article 75
Accés als mitjans telemàtics
75.1 Els mitjans electrònics i informàtics són instruments que l'empresa posa a la disposició de les persones treballadores per a l'acompliment de les seves funcions en el lloc de treball.
75.2 Les persones treballadores, que per les seves funcions tinguin accés a internet, intranet o correu electrònic, faran un ús raonable dels mitjans telemàtics, d'acord amb els principis de la bona fe contractual.
Article 76
Utilització de correu electrònic
Les empreses que facilitin la utilització de comptes de correu electrònic a les persones treballadores podran limitar l'ús d'aquests comptes per a fins corporatius, per a la comunicació entre persones treballadores, clients/clientes, venedors/ores, socis/sòcies, i qualssevol altre contacte professional. En aquest sentit, podran establir les normes i prohibicions oportunes per a evitar l'ús extraprofessional del correu electrònic.
Article 77
Ús d'internet
77.1 L'empresa podrà regular l'ús d'internet d'aquelles persones treballadores que siguin usuàries dels sistemes telemàtics propietat de l'empresa i tinguin accés a xarxes públiques, com a internet, grups de notícies o altres utilitats. Per a això, l'empresa podrà limitar aquest accés als temes relacionats amb l'activitat de l'empresa i les comeses del lloc de treball de l'usuari o de la usuària, dins i fora de l'horari de treball.
77.2 Amb independència de la regulació que pugui fer-se en el si de l'empresa, no estarà permès l'accés a xarxes públiques amb finalitats personals o aliens a l'activitat empresarial, ni tampoc l'accés a debats en temps real (xat, irc), telnet, missatgeria electrònica, tipus MSN i similars. També podrà establir la prohibició d'accés, arxiu, emmagatzematge, distribució, càrrega i descàrrega, registre i exhibició de qualsevol classe d'imatge o document de qualsevol temàtica aliena a l'empresa.
Article 78
Control empresarial
L'empresa podrà adoptar les mesures de verificació dels sistemes informàtics que cregui necessàries amb la finalitat de comprovar la seva correcta aplicació, poder certificar l'òptim rendiment i seguretat de la xarxa de l'empresa i que la seva utilització per part de les persones treballadores usuàries no derivi a fins extraprofessionals.
A aquest efecte l'empresa podrà utilitzar programari de control automatitzat per a controlar el material creat, emmagatzemat, enviat o rebut en la xarxa de l'empresa, així com controlar llocs visitats per les persones treballadores en internet, espais de xerrada o grups de notícies, revisar historials descarregats de la xarxa d'internet per usuaris de l'empresa, revisar historials de missatges, de correu electrònic enviats i rebuts per les persones treballadores usuàries.
En l'adopció de les mesures de verificació dels sistemes telemàtics haurà de tenir-se en compte el següent:
a) L'accés ha de ser necessari per a facilitar raonablement les operacions empresarials; si existeixen mitjans de menor impacte per a l'empleat, l'empresa farà ús d'ells
b) La privacitat i la dignitat de l'usuari estaran sempre garantides
c) El correu electrònic i els arxius seran inspeccionats en el lloc de treball, durant les hores de treball normals amb l'assistència de la RLT o, en defecte d'això, per un altre empleat o una altra empleada de l'empresa
d) El correu electrònic i arxius seran inspeccionats en la presència de l'usuari o de la usuària afectat/ada
e) La denegació d'accés per part de l'usuari o de la usuària, d'acord amb els termes establerts en aquest capítol, donarà lloc al fet que l'empresa imposi la sanció que en aquest Conveni s'estableixi.
f) El respecte a la normativa legal establerta a aquest efecte, especialment la referida a la Llei orgànica de Protecció de Dades
Capítol XIII
Treball a distància
Article 79
Treball a distància
En matèria de treball a distància s'estarà al que es preveu en la legislació vigent que ho reguli a cada moment i al desenvolupat en el present article.
1. Tindrà consideració de treball a distància el que es presti, en un període de referència de tres mesos, un mínim del 30% de la jornada, o el percentatge proporcional equivalent en funció de la durada del contracte de treball.
El treball a distància s'entén com el treball que es realitza fora dels establiments i centres habituals de l'empresa, i el teletreball és aquell treball a distància que es duu a terme utilitzant de forma exclusiva o prevalent mitjans i sistemes informàtics, telemàtics i de telecomunicacions.
2. Aquesta forma d'organització del treball és voluntària per a les empreses i les persones treballadores, regulant-se mitjançant la subscripció d'un Acord individual de treball a distància.
Les empreses que ja tinguessin acords individuals o acord col·lectiu en matèria de treball a distància previ a aquest Conveni adequaran el mateix a l'aquí establert, sense perjudici del manteniment de les condicions més beneficioses que ja vingués gaudint la plantilla, per al que disposaran del termini de tres mesos des de la data de publicació del Conveni.
3. En l'àmbit de cada empresa, mitjançant acord individual o acord col·lectiu amb la representació legal de les persones treballadores, es podrà regular o establir sistemes, compensacions i condicions de treball a distància i teletreball substitutius o complementaris, sempre que no suposin una disminució dels drets previstos en el present Conveni col·lectiu.
4. La reversibilitat podrà produir-se a instàncies de l'empresa o de la persona treballadora, comunicant-se per escrit amb una antelació mínima de 15 dies.
No seran causes justificatives de l'extinció de la relació laboral ni de la modificació substancial de les condicions de treball:
a) la negativa de la persona treballadora a treballar a distància
b) l'exercici de la reversibilitat al treball presencial
c) les dificultats per al desenvolupament adequat de l'activitat laboral a distància que estiguin exclusivament relacionades amb el canvi d'una prestació presencial a una altra que inclogui treball a distància
5. Les persones que desenvolupin treball a distància tenen els mateixos drets que si prestessin serveis presencials, en el centre de treball de l'empresa, excepte aquells que siguin inherents a la realització de la prestació laboral en el mateix de manera presencial, i no podran sofrir perjudici en cap de les seves condicions laborals, incloent-hi retribució, estabilitat en l'ocupació, temps de treball, formació i promoció professional.
6. Lloc de treball. Les persones que s'acullin a la modalitat de treball a distància podran triar el lloc des d'on realitzar la prestació, sigui el seu domicili o un altre lloc.
7. Es procurarà que les persones treballadores que facin treball a distància mantinguin el vincle presencial amb el seu centre de treball i amb l'empresa amb la finalitat de fomentar les relacions personals i professionals.
8. Dotació de mitjans, equips i eines.
Conforme amb el que es preveu en la normativa vigent, les persones treballadores que prestin els seus serveis sota aquesta modalitat tindran dret a la dotació i al manteniment dels mitjans, equips i eines necessaris per al desenvolupament de l'activitat professional i la prestació del seu servei, entre els quals s'inclourà, com a mínim, tots els mitjans informàtics necessaris per a la realització de la prestació, inclosos les despeses de connexió a la xarxa. S'haurà de disposar d'un inventari dels mitjans, equips, eines i material facilitats en el qual es puguin identificar l'estat i la vida útil aproximada d'aquests.
Les empreses podran optar per lliurar els mitjans, equips i eines necessaris, o compensar-los econòmicament en els termes acordats amb la representació legal de les persones treballadores o amb les persones afectades en acord individual.
En el cas de finalització de la relació laboral o de la prestació a distància, la persona treballadora haurà de reintegrar a l'empresa tots els mitjans materials que hagin estat posats a la seva disposició.
Les persones treballadores hauran de complir les condicions i instruccions d'ús i conservació establertes per l'empresa sobre aquests mitjans, equips i eines.
9. Compensació de despeses
L'empresa abonarà a la persona treballadora que treballi a distància i/o teletreballi la quantitat d'1,50 euros bruts per dia efectiu de treball a distància o teletreball. Aquesta quantitat tindrà per objecte compensar, de manera integral i a tant alçat, a la persona treballadora per aquelles despeses afegides que es derivin del treball a distància/teletreball.
La quantitat d'1,50 euros es pacta per a l'any 2023 i entrarà en vigor a partir de la publicació del Conveni. I per a l'any 2024 s'actualitzarà en la mateixa proporció que el salari base.
Aquesta quantitat s'actualitzarà cada any en la mateixa proporció que el salari base.
10. Facultats de control empresarial: l'empresa podrà adoptar les mesures que estimi més oportunes de vigilància i control per a verificar el compliment per la persona treballadora de les seves obligacions i deures laborals.
11. Protecció de dades i seguretat en la informació: les persones treballadores, en el desenvolupament del treball a distància, hauran de complir les instruccions que hagi establert l'empresa en el marc de la legislació sobre protecció de dades, prèvia participació de la representació legal de les persones treballadores.
Les persones treballadores hauran de complir les instruccions sobre seguretat de la informació específicament fixades per l'empresa, prèvia informació a la seva representació legal, en l'àmbit del treball a distància.
12. El manteniment adequat de tots els mitjans, equips i eines necessaris per al desenvolupament de l'activitat, així com la seva substitució o reposició en cas de desgast o obsolescència, serà responsabilitat de l'empresa seguint els terminis i procediments establerts per aquesta a cada moment.
La custòdia d'aquests equips, mitjans i eines serà responsabilitat de la persona treballadora fins al seu terme o extinció de la relació laboral, fent un ús adequat i responsable d'aquests. Qualsevol desperfecte derivat d'un mal ús dels equips, mitjans i eines serà responsabilitat de la persona treballadora.
13. Drets de participació i informació
Les persones treballadores que facin treball a distància tindran els mateixos drets col·lectius que la resta de les persones treballadores del centre de treball al qual estiguin adscrites i estaran sotmeses a les mateixes condicions de participació i elegibilitat en les eleccions per a qualsevol instància representativa de les persones treballadores. A aquest efecte, excepte acord exprés en contra, la persona treballadora que treballi a distància haurà d'estar adscrit al mateix centre de treball en el qual desenvolupi la part de la jornada de treball presencial.
Es garantirà la participació i el dret de vot de la plantilla que presti serveis mitjançant treball a distància en les eleccions sindicals i altres àmbits de representació de la plantilla.
Les empreses hauran de subministrar a la representació legal de les persones treballadores els elements precisos per al desenvolupament de la seva activitat representativa, entre ells, l'accés a les comunicacions i adreces electròniques d'ús en l'empresa i la implantació del tauler virtual, quan sigui compatible amb la forma de prestació del treball a distància.
Les empreses hauran de lliurar a la representació legal de les persones treballadores una còpia dels acords de treball a distància i de les seves actualitzacions, excloent aquelles dades que poguessin afectar la intimitat personal de la persona treballadora, de conformitat amb el que s'estableix en la Llei orgànica 1/1982, de 5 de maig i en la normativa de protecció de dades vigent a cada moment.
Aquesta còpia es lliurarà per l'empresa, en un termini no superior a deu dies des de la seva formalització, a la representació legal de les persones treballadores, que la signaran a l'efecte d'acreditar que s'ha produït el lliurament.
Posteriorment, aquesta còpia s'enviarà a l'oficina d'ocupació. Quan no existeixi representació legal de les persones treballadores també haurà de formalitzar-se còpia bàsica i remetre's a l'oficina d'ocupació.
14. Conciliació de la vida laboral i familiar
Les persones que fan treball a distància tenen els mateixos drets que les persones treballadores presencials en matèria de conciliació i corresponsabilitat, incloent-hi el dret d'adaptació a la jornada establert en l'article 34.8 de l'Estatut dels Treballadors.
15. Seguretat i salut laboral
Les persones que treballen a distància tenen dret a una adequada protecció en matèria de seguretat i salut en el treball, de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de Riscos Laborals, i la seva normativa de desenvolupament.
L'avaluació de riscos i la planificació de l'activitat preventiva del treball a distància hauran de recollir els riscos característics d'aquesta modalitat de treball, especialment els factors psicosocials, ergonòmics i organitzatius. Aquesta avaluació haurà d'utilitzar una metodologia el menys invasiva possible.
El procés de recollida d'informació sobre els riscos als quals està exposada la persona que treballa a distància, a la qual es refereix l'article 16.2 de la Llei 10/2021, serà flexible i els mitjans per a recaptar la informació podran ser múltiples, inclosos les dades recaptades per la mateixa persona treballadora, per mitjà d'un qüestionari o qualsevol altra eina definida per l'empresa, sota les instruccions del servei de prevenció.
La persona treballadora indicarà mitjançant una Declaració Responsable, entre altres, la zona concreta habilitada en la qual tindrà lloc la prestació del servei, així com la idoneïtat del lloc de treball triat. Sí l'acord col·lectiu o individual l'estableix, es podran afegir imatges del lloc de treball que puguin ajudar als Serveis de Prevenció en el procés d'avaluació.
De manera excepcional, i quan els Serveis de Prevenció així ho considerin oportú sobre la base de la informació i dades proporcionades per la persona treballadora, a fi de finalitzar el procés o com a avaluació periòdica, podran sol·licitar una visita presencial al lloc de treball o mitjançant mitjans telemàtics (videotrucada, enregistrament, etc.), havent d'emetre's informe escrit que justifiqui aquest extrem, que farà arribar a la persona treballadora i, a les Delegades i Delegats de Prevenció.
La referida visita requerirà, en qualsevol cas, el permís de la persona treballadora, de tractar-se del seu domicili o del d'una tercera persona física.
En cas de no concedir-se aquest permís, el desenvolupament de l'activitat preventiva per part de l'empresa podrà efectuar-se sobre la base de la determinació dels riscos que es derivin de la informació recaptada de la persona treballadora, segons les instruccions del Servei de Prevenció. La impossibilitat de recaptar les dades per a la realització de l'avaluació podrà motivar la revocació per part de l'empresa de l'Acord individual de treball a distància.
La responsabilitat sobre la decisió de l'adequació o no del lloc de treball triat per la persona treballadora serà de l'empresa, per al que comptarà amb l'avaluació del lloc realitzada pel Servei de Prevenció. La persona treballadora serà responsable de la veracitat de la informació que faciliti al Servei de Prevenció.